Sieci handlowe z podatkiem – czy ustawa dojdzie do skutku?

Ustawa o wprowadzeniu podatku handlowego dla sklepów sieciowych została podjęta w 2016 r. W niedługim jednak czasie zakwestionowała ją Komisja Europejska i projekt był kilka razy nowelizowany. Jeszcze nie tak dawno podatek miał zacząć obowiązywać od 1 września 2019 r. – termin przesunięto po raz kolejny na 1 stycznia 2020 r. Jak na razie firmy muszą złożyć w urzędach deklaracje o wysokości podatku.

 

Miesięczne zyski z opłat małych i dużych sieci handlowych byłyby dodatkowym zastrzykiem pieniędzy dla budżetu państwa, m.in. na fundusze socjalne. Firmy zarabiające od 17 do 170 mln zł miesięczne musiałyby z tego tytułu odprowadzać 0,8% podatku od przychodu, natomiast te powyżej 170 mln zł, byłyby zmuszone zapłacić 1,5%. Szacunkowo daje to dodatkowe 2 mld zł na miesiąc do skarbu państwa.

 

Wprowadzenie nowego podatku nie odbędzie się bez echa na konsumentach. Sieci handlowe to nie tylko branża spożywcza, ale również ubraniowa, obuwnicza, czy kosmetyczna – a w każdej z nich dodatkowe opłaty przełożyłyby się na wzrost cen dla Polaków.

top